Предишен
Следващ 

Въведение

В модул 1 ще разгледаме принципите на обучението на възрастните и стиловете на учене.
 
Ще имате възможност да оцените своя стил на учене като попълните въпросника за самооценка, както и  да гледате видеоматериал за множествената интелигентност.
 
 
Модула приключва с обобщение на наученото, чрез което ще акцентираме върху ключовите моменти по темата.
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

Ученето като процес от четири стъпки

Ученето при възрастните хора е активен, конструктивен и социален процес, който цели осмисляне на придобитите знания, умения, компетенции и опит, и натрупването на нови.
 
Последните изследвания на процесите на учене показват, че всеки път когато се опитваме да разберем и усвоим нова информация, ние преминаваме през цикъл от 4 стъпки:
Стъпка 1: Въвличане
Новата информация привлича вниманието ни, започваме да си задаваме въпроса “Защо?”: "Защо трябва да слушам това?", "Защо това е важно/смислено/приложимо?", "Защо ми е необходимо?"
Стъпка 2: Споделяне
Наблюдаваме, разсъждаваме и осмисляме новата информация. Търсим мнения на специалисти по въпроса. Задаваме си въпроса “Какво?”: "Какво трябва да зная?", "Каква информация, факти, добри практики съществуват?", "Какво е мнението на експертите?"
Стъпка 3: Практика
Започваме да действаме и да прилагаме наученото на практика. Задаваме си въпроса “Как”?: "Как работи?", "Как мога да приложа наученото на практика?", "Как това може да ми бъде полезно?".
Стъпка 4: Изпълнение
Оценяваме своите действия и приспособяваме наученото към спецификите на собствените си нужди. Започваме да прилагаме наученото по свой собствен начин. Обмисляме въпроси от типа “Ако”: "Ако приложа наученото, какви нови и различни резултати ще получа?", "Ако искам да бъда успешен, какви промени трябва да направя?"
 
Кликнете върху всяка от стъпките, за да получите повече информация.
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

Характеристики на ученето при възрастните

Малкълм Ноулс (Malcolm S. Knowles), експерт в обучението на възрастни, извежда пет основни характеристики на ученето при възрастните. [1]
Преместете курсора на мишката върху изображението, представящо основните характеристики на ученето при възрастните, за да видите съветите на Малкълм Ноулс за това как обучаващите да прилагат принципите в обучението.
Кликнете върху въпросителния знак за любопитна информация
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

[1] Информацията е адаптирана от "Adult Learning" by Malcolm S. Knowles, The ASTD Training and Development Handbook: A Guide to Human Resources Development, 1996
знаете ли, че?любопитноМН

Принципи на обучението на възрастните

 
Малкълм Ноулс (Malcolm S. Knowles,1973[1] ) извежда 4 основни принципа на обучението на възрастни:

 
Преместете курсора на мишката върху изображението, представящо основните принципи на обучението при възрастните, за да видите повече информация.
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

[1] Knowles, M. 1973. The Adult Learner: A Neglected Species. Houston, TX: Gulf Publishing Company
принципи на обучението на възрастни

Законите на Пайк за обучението на възрастни

Робърт Пайк (Robert W. Pike,1989[1] ) извежда 4 принципа на обучението на възрастни, които нарича „Законите на Пайк за обучението на възрастни“:
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

[1] Pike, R. W. 1989. Creative Training Techniques Handbook. Minneapolis, MN: Lakewood Books

Интерактивно и практически насочено обучение

 
"Това, което чувам, забравям. Това, което виждам, запомням. Това, което правя, разбирам."
 
Конфуций
 
ВЪЗПРИЕМАНЕ И ЗАПОМНЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯТА, ПРИДОБИТА ОТ РАЗЛИЧНИТЕ СЕНЗОРНИ КАНАЛИ
Изследванията показват, че запомняме 10% от съдържанието, което прочетем,
20% - от това, което чуем, 30%  от това, което видим,
50% от това, което чуем и видим,
70% - ако имаме възможност да участваме в дискусия по темата,
90% - ако освен това имаме възможност да приложим новата информация на практика.
 
Колкото обучението е по-интерактивно и практически насочено и колкото повече обучаемият е ангажиран и активно включен в обучението, толкова по-бързо и лесно ще бъде усвоена и запомнена информацията, ще бъдат придобити уменията, необходими за прилагане на наученото на практика.
 
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

Стилове на учене - понятие

Стилът на учене се определя като предпочитан подход за възприемане и преработване на информацията от жизнения и професионалния опит [1]
Съществуват множество определения на понятието „стил на учене“.
Според Диксън стилът на учене отразява индивидуалните предпочитания към начините на възприемане и обработване на информацията  (Dixon, 1986)
 
Стиловете на учене са различните пътища, по които хората мислят и се учат.
Всеки човек развива предпочитан и последователен набор от поведения или подходи към ученето. То е свързано с три процеса, които формират различия в стиловете:
Познание
как се придобива знанието
Осмисляне
как се обработва информацията
Мотивация и емоции
какъв е стила на вземане на решения, какви са ценностите и емоционалните предпочитания
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

[1] Kolb D. A. (1984). Experiential Learning experience as a source of learning and development, New Jersey: Prentice Hall

Стилове на учене - класификации и модели

Известни са десетки типологии на стиловете на учене и свързаните с тях когнитивни стилове.
 
Тук ще разгледаме най-известните модели. Кликнете с мишката върху всеки от моделите, за да видите допълнителна информация.
 
По-детайлно ще разгледаме по-известните типологии на стиловете на учене - модела на ученето на Колб, както и този на Хъни и Мъмфорд.
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.
типология на личносттапреработка на информациятаструктура на главния мозъкпроцесуални моделипредпочитания на обучаемитекогнитивни модели

Ученето като цикличен процес

В модела на Д. Колб стилът на учене се определя като предпочитан от човека подход за възприемане и преработване на информацията от жизнения и професионалния опит. Изразява се в степента, в която различните хора използват и комбинират преживяване, разсъждение, мислене и правене, когато учат.
Дейвид Колб (David Kolb)[1] изгражда теорията за ученето като цикличен процес.
 
В неговия модел на ученето влизат 4 стадия:
 
Ученето започва с опита “тук и сега” (конкретен опит), съпровождан от събирането на данни и наблюдения относно този опит (рефлексивно наблюдение).
 
След като данните са анализирани и заключенията от анализа (абстрактна концептуализация) се интегрират в опита на индивида, той ги използва за да модифицира поведението си (активно експериментиране), което води до придобиването на нов конкретен опит.
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

[1] Kolb D. A. (1984). Experiential Learning experience as a source of learning and development, New Jersey: Prentice Hall

Стилове на учене - Д. Колб

Една от най-известните концепции за стиловете на ученето принадлежи на Дейвид Колб[1] .
 
Позиционирайте курсора на мишката върху текста "Стилове за учене" за повече информация.
 
Кликнете върху текста, за да видите какви са силните и слабите страни на всеки от стиловете на учене.
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

[1] Kolb D. A. (1984). Experiential Learning experience as a source of learning and development, New Jersey: Prentice Hall
стилове на учене КолбАкомодативенАсимилативенДивергентенКонвергентен

Стилове на учене - Хъни и Мъмфорд

Питър Хъни  и Алън Мъмфорд (Peter Honey and Alan Mumford)[1] , възоснова на модела на Колб, идентифицират 4 различни индивидуални подхода към ученето или стилове на учене: активист, теоретик, прагматик и рефлектор.
 
Попълнете въпросника, за да разберете какъв е Вашият стил на учене. Как да изчислите резултатите си може да видите тук.
 
Позиционирайте курсора на мишката в средата на изображението за повече информация.
 
Кликнете върху текста, за да видите кой от интерактивните методи за обучение е подходящ при всеки конкретен стил на учене.
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

[1]
Honey, P. & Mumford, A. (1982) Manual of Learning Styles London: P Honey
АктивистТеоретикПрагматикРефлекторХъни и мъмфорд

Теория за множествената интелигентност на Хауърд Гарднър

В своята книга „Теория за множествената интелигентност“ (1983 г.)  американският психолог Хауърд Гарднър [1] опровергава традиционното психометрично схващане относно интелигентността.
 
Според него не съществува единна интелигентност, която да е в състояние да бъде измерена чрез стандартните тестове за интелегентност. Напротив, съществуват множество интелигентности, които са независими една от друга. Според автора всички хора  притежават всички типове интелигентност, но в различна степен.
 
Тези интелигентности описват и осемте начина, по които учим и за всеки един от тях са подходящи различни техники за обучение.
Лингвистична
Възможността да четем, пишем и общуваме с думи.
 
Писатели, журналисти, оратори са примери за хора с висока лингвистична интелигентност.
 
Подходящи техники за обучение: презентации, разкази, материали за четене, дискусии и др.
Логическо-математическа
Възможността да се аргументираме, да смятаме, да разбираме взаимовръзките между нещата.
 
Инженери, адвокати, учение са примери за хора с висока логическа интелигентност.
 
Подходящи техники за обучение: графики, категории, казуси, абстрактни задания; анализ и аргументация; изследователска работа и др.
Визуално-пространствена
Възможността да мислим в образи, да си представяме бъдещи състояния, да виждаме пътя на реализиране на идеите.
 
Архитекти, скулптори, мореплаватели, фотографи и стратези са примери за хора с висока визуална интелигентност.
 
Подходящи техники за обучение: използващи образи, цветове, карти, диаграми, декори, метафори и др.
Музикална
Възможността да композираме музика, да пеем вярно, да сме повлияни емоционално, да разбираме и да ценим музиката.
 
Композитори, музиканти, певци са добри примери за хора с висока музикална интелигентност.
 
Подходящи техники за обучение: фонова музика, важни съобщения обвързани с мелодия
Физическа (кинетична)
Възможността да използваме умело тялото си, да разрешаваме проблеми, да творим продукти и да изразяваме идеи и емоции.
 
Атлети, танцьори, актьори и строители са примери за хора с висока физическа интелигентност.
 
Подходящи техники за обучение: игри, драма, експерименти и предизвикателства.
Междуличностна
Възможността да изграждаме взаимоотношения, да разбираме другите хора и да работим ефективно с тях.
 
Учители, терапевти, политици, религиозни лидери и търговци са примери за хора с висока междуличностна интелигентност.
 
Подходящи техники за обучение: работа по групи, дискусии, споделяне и обмяна на "опит, ролеви игри.
Вътрешно-личностна
Възможността да се самоанализираме, да познаваме добре своите чувства и мотиви, да планираме и да си поставяме цели, да се контролираме.
 
Философи, консултанти и други високо ефективни професионалисти от всякакви области са примери за хора с висока вътрешно-личностна интелигентност.
 
Подходящи техники за обучение: възможности за себеопознаване и самостоятелна работа
Природна
Възможността да разпознаваме флора и фауна, да разбираме закономерностите на естествения свят и да използваме тези умения съзидателно.
 
Фермери, ботаници, биолози и еколози са примери за хора с висока природна интелигентност.
 
Подходящи техники за обучение: прекарване на време сред природата, изследователска работа, аналогии от естествения свят
 
Кликнете тук, за да видите видеоматериала, в който д-р Наков представя концепцията за "Множествена интелигентност" пред клуб Дебати.
Източник: YouTube
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

[1] Howard Gardner, Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books,Third Edition (2011)

Обобщение на наученото

Ще си припомним ключовите моменти от Модул 1, като обобщим наученото:
Ученето е процес от четири стъпки
1. Въвличане - новата информация привлича вниманието ни
2. Споделяне - наблюдаваме, разсъждаваме и осмисляме новата информация
3. Практика - започваме да действаме и прилагаме наученото на практика
4. Изпълнение - оценяваме своите действия и приспособяваме наученото към спецификите на собствените си нужди
Съществуват 4 основни принципа на обучението на възрастните
  1. Активно включване на обучаемите в процеса на учене
  2. Обмяната на опит като основен метод при обучението на възрастни
  3. Планиране и провеждане на обучението възоснова на нуждите на обучаемите
  4. Компетентностно базирано обучение
Стилът на учене е предпочитания подход за възприемане и преработване на информацията от жизнения и професионалния опит
Съществуват множество типологии на стиловете на учене.
 
Колб разграничава 4 стила на учене: дивергентен, конвергентен, асимилативен и акомодативен.
 
Хъни  и Мъмфорд, възоснова на модела на Колб, идентифицират 4 различни индивидуални подхода към ученето или стилове на учене: активист, теоретик, прагматик и рефлектор.
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, с финансовата помощ на  Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Българска стопанска камара – съюз на  българския бизнес и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз или Агенция по заетостта.

Речник на термините в модула

Когнитивен стил
Коучинг
Стил на учене
Учене

Затваряне
 Предишен
Следващ